Όπως το Θέατρο, η Μουσική, ο Χορός, έτσι και η Τελετουργική - Θρησκευτική Μουσική, στις Παραστατικές Τέχνες συγκαταλέγεται. Έπαιξε σημαντικό ρόλο η Τελετουργική - Θρησκευτική Μουσική στην εξέλιξη της Τέχνης που απευθύνεται στην αίσθηση της ακοής. Παρατίθενται ακολούθως -τόσο με χρονική, όσο και με θεματική κατάταξη- οι πλέον καίριοι σταθμοί της, σε ότι αφορά στα δόγματα - ρεύματα του Χριστιανισμού:
Αρχαιότητα (Ancient Music)
Περίοδος: 3.400 π. Χ. ή πιο μετά - 475 μ. Χ.
Περιγραφή: Πρώτοι πολιτισμοί
Πρώτοι χριστιανικοί ύμνοι ελλήνων:
1. Αίγυπτος, 300 μ.Χ., Oxyrhynchus hymn (Papyrus Oxyrhynchus XV 1786)
2. Ελλάδα, 300 - 400 μ.Χ., Φώς Ιλαρόν (Apostolic Constitutions)
3. Ελλάδα, 400 μ.Χ., Σιγησάτω πᾶσα σάρξ βροτεία (Χερουβικός Ύμνος)
Πρώτος χριστιανικός ύμνος λατίνων:
Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, 337 - 430 μ.Χ., Te Deum
Woman with a Christian veil Photo by Petar Milošević on Wikipedia |
Μεσαίωνας (Πρόωρη Μουσική Early/Medieval Μusic)
Περίοδος: 476 μ.Χ. - 1750 μ. Χ.
Περιγραφή: Πτώση Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας (476 μ. Χ.), Ανακάλυψη Τυπογραφίας (1439 μ.Χ.)
Ι
Μεσαίωνας (476 - 1453):
# Μονοφωνικό Γρηγοριανό Μέλος (Εκκλησιαστική Μουσική)
# Μονοφωνία/Μονοφωνική στην Εκκλησιαστική ή Κοσμική Μουσική
# Κατά Προσέγγιση Τονικό Ύψος στην Κοσμική Μουσική
Σταθμοί Μουσικής Υφής Μονοφωνίας & Νευματικής Σημειογραφίας:
330 μ.Χ. Βυζαντινή Αυτοκρατορία
384 μ.Χ. Αμβροσιανό Μέλος (Μονοφωνικό ή Αντιφωνικό)
590 μ.Χ. Γρηγοριανό Μέλος (Μονοφωνικό με εξαίρεση περιόδους η τόπους)
1000* μ.Χ. Βυζαντινό Μέλος (Μονοφωνικό)
*Πρώτη Νευματική Σημειογραφία
1054 μ.Χ. Μεγάλο Σχίσμα
Ο Αμβρόσιος Μεδιολάνων θεωρείται και είναι πατέρας της θρησκευτικής υμνωδίας στην Δύση. Το Βυζάντιο θεωρείται και είναι κοιτίδα της θρησκευτικής υμνωδίας στην Ανατολή.
Περίοδοι Οκτώηχου (Οι Οκτώ Τρόποι Υμνωδίας στην Βυζαντινή, Συριακή, Κοπτική, Αρμενική, Λατινική, Σλαβική Εκκλησία):
600 - 1300 μ.Χ. Αγιοπολίτικη Οκτώηχος
Ιωάννης ο Δαμασκηνός (Δαμασκός 675 ή 676 - Ιερουσαλήμ 749)
1300 - 1800 μ.Χ. Παπαδική Οκτώηχος
Ιωάννης Κουκουζέλης (Δυρράχιο 1280 - Άγιο Όρος 1360)
1800 μ.Χ. - σήμερα, ΝεοΒυζαντινή Οκτώηχος
Χρύσανθος - Χουρμούζιος - Γρηγόριος
Οι οκτώ ήχοι:
Α ……………………………….διατονικό
Β ……………………………χρωματικό
Γ……………………………......εναρμόνιο
Δ ………………………………διατονικό
Πλάγιος Α ………………...διατονικό
Πλάγιος Β ………………χρωματικό
Βαρύς ………….........…......εναρμόνιο
Πλάγιος Δ …………………διατονικό
Αντιπροσωπευτικός Υμνογράφος Βυζαντινής:
Ρωμανός ο Μελωδός (490 - 555 μ. Χ.) Βλ. π.χ. σχετικές αναφορές του ιδρυτή του Κλάδου «Βυζαντινές Σπουδές» Karl Krumbacher
Συνδετικός Κρίκος Αρχαιοελληνικής - Μεσαιωνικής Μουσικής (Εκκλησιαστικής και Kοσμικής):
Η Πραγματεία De institutione musica του Boethius στην οποία παρουσιάζονται, μεταξύ άλλων:
# Το Εγχειρίδιο Αρμονικής (Encheiridion Harmonikes) του Νικόμαχου Γερασηνού
# Το Εγχειρίδιο Αρμονικές (Harmonics) του Κλαύδιου Πτολεμαίου
# Η Προφορική Παράδοση περί Μουσικής και Αριθμών των Πυθαγορείων
βλ. Διατονική Κλίμακα Κλαύδιου Πτολεμαίου
βλ. Pythagorean hammers & Pythagorean tuning (Κλίμακα Πυθαγορείων)
Anicius Manlius Severinus Boëthius
Αξιωματούχος & Φιλόσοφος
Ρώμη 480 - 524 ή 525 ή 526 μ. Χ.
Η Πραγματεία De institutione musica του Boethius είναι η πρώτη σημαντικότερη σε ότι αφορά στην τελειοποίηση της Τέχνης της Μουσικής.
Εφεύρεση Νοτών (Φθόγγων) - Σημειογραφία Ευρωπαϊκής Μουσικής:
Guido of Arezzo
Βενεδικτίνος ιερομόναχος
Ιταλία, 991 ή 992 - μετά το 1033 μ.Χ.
Ο Guido of Arezzo συνθέτει το Ut queant laxis [(Ύμνος για τον Ιωάννη Πρόδρομο (Βαπτιστή)] «πάνω» σε προϋπάρχουσα μελωδία, το πιθανότερο. Οι στίχοι είναι του Paul the Deacon, Βενεδικτίνου ιερομόναχου.
Πρώτη Στροφή:
Ut queant laxīs
resonāre fibrīs
Mīra gestōrum
famulī tuōrum,
Solve pollūtī
labiī reātum,
Sāncte Iōhannēs.
Ο Guido of Arezzo συνθέτει τον Ύμνο Ut queant laxis με τους γνωστούς σε όλους, σήμερα, πια, επτά φθόγγους:
1. Ντο
2. Ρε
3. Μι
4. Φα
5. Σολ
6. Λα
7. Σι
Ο Guido of Arezzo γύρω στο 1026 μ.Χ. συντάσσει την Πραγματεία Micrologus. Η Πραγματεία Micrologus του Guido of Arezzo είναι η δεύτερη σημαντικότερη σε ότι αφορά στην τελειοποίηση της Τέχνης της Μουσικής.
Organ at The Juilliard School
|
ΙΙ
Αναγέννηση (1420 - 1630):
# Πολυφωνικό Γρηγοριανό Μέλος (Εκκλησιαστική Μουσική)
# Πολυφωνία/Πολυφωνική στην Εκκλησιαστική ή Κοσμική Μουσική
# Ακριβές Τονικό Ύψος & Ρυθμός στην Κοσμική Μουσική
Αντιπροσωπευτικό Δείγμα Περιόδου:
Sicut cervus (Palestrina) by Giovanni Pierluigi da Palestrina
Πολυφωνικό Τραγούδι
(Gregorian chant)
Κλασικισμός (Κοινή Πρακτική - Classical Music)
Περίοδος: 1600 μ.Χ. - 1910 μ.Χ.
Περιγραφή: Ολοκλήρωση (Τελειοποίηση) της Τέχνη της Μουσικής
Αρχιεπίσκοπος Χρύσανθος του Δυρραχίου
Μάδυτος (Ανατολικής Θράκης), 1770 - 1846
Χουρμούζιος ο Χαρτοφύλαξ
Χάλκη (Προποντίδας), 1770 - 1840
Γρηγόριος Λευίτης (ο Βυζάντιος)
Κωνσταντινούπολη, 1777 - 1822
Οι επτά φθόγγοι της:
* Άγνωστων μεν, λόγιων δε δημιουργών. (= Λαϊκή
1. ΠΑ
2. ΒΟΥ
3. ΓΑ
4. ΔΗ
5. ΚΕ
6. ΖΩ
7. ΝΗ
Οκτώηχος Κλίμακα κάθε μορφής συναντάται:
# Αρχαία Ελλάδα (βλ. π.χ. Αριστείδης ο Κοϊντιλιανός)
# Παράδοση Δαμασκού (βλ. π.χ. Ρωμανός ο Μελωδός)
# Παράδοση Πρωτοχριστιανικών Κοινοτήτων (βλ. π.χ. σχετικές παρατηρήσεις Πλίνιου του Νεότερου)
«Διότι, ὅπως εἶναι τίς ἱκανός να αἰσθανθῇ καί ἐκτιμήσῃ πρᾶγμα τόσον ἁβρόν, ὅσον ἡ Βυζαντινή μουσική, πρέπει νά ἔχῃ ἢ ἁπλότητα ἢ λεπτότητα. Ἀλλ’ ἡ παρ’ ἡμῖν ψευδοαριστοκρατία τήν μέν ἁπλότητα, δυστυχῶς, ἀπώλεσε πρό πολλοῦ, εἰς βαθμόν δέ τινα λεπτότητος οὐδέποτε κατώρθωσε νά φθάσῃ. Ἄλλως, ἡ Βυζαντινή μουσική εἶναι τόσον Ἑλληνική, ὅσον πρέπει νά εἶναι. Οὔτε ἡμεῖς τήν θέλομεν, οὔτε τήν φανταζόμεθα, ὡς αὐτήν τήν μουσικήν τῶν ἀρχαίων Ἑλλήνων. Ἀλλ’ εἶναι ἡ μόνη γνησία καί ἡ μόνη ὑπάρχουσα. Καί δι’ ἡμᾶς, ἐάν δέν εἶναι ἡ μουσική τῶν Ἑλλήνων, εἶναι ἡ μουσική τῶν Ἀγγέλων.» Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης («Άπαντα», Εκδοτικός Οίκος «Δόμος», Τόμος 5ος)
Η Θρησκευτική Υμνωδία του Βυζαντίου επηρέασε:
# το ελληνικό παραδοσιακό τραγούδι
# το ελληνικό λαϊκό τραγούδι
➤ τόσο ως προς τους μουσικούς (βλ. π.χ. σχετικές παρατηρήσεις Μάνου Χατζιδάκι)
➤ όσο και ως προς τους λεκτικούς τρόπους (βλ. π.χ. Εργογραφίες Στρατή Μυριβήλη, Οδυσσέα Ελύτη κ.α.)
«Πάνω σ’ αυτούς τους ρυθμούς χτίζεται το ρεμπέτικο τραγούδι, του οποίου παρατηρώντας τη μελωδική γραμμή διακρίνομε καθαρά την επίδραση ή καλύτερα την προέχταση του βυζαντινού μέλους. Όχι μόνο εξετάζοντας τις κλίμακες που από το ένστιχτο των λαϊκών μουσικών διατηρούνται αναλλοίωτες, μα ακόμη παρατηρώντας τις πτώσεις, τα διαστήματα και τον τρόπο εκτέλεσης. Όλα φανερώνουν την πηγή, που δεν είναι άλλη από την αυστηρή και απέρριτη εκκλησιαστική υμνωδία.» Μάνος Χατζιδάκις ¹
Λαϊκά (= Δημοφιλή) Εγκώμια Ακολουθίας Επιταφίου:
ΣΤΑΣΙΣ ΠΡΩΤΗ Ἦχος πλ. α’: Η ζωή εν τάφω *
Δείγμα: Από Μανώλη Μητσιά και Νίκο Ξυλούρη
ΣΤΑΣΙΣ ΔΕΥΤΕΡΑ Ἦχος πλ. α’: Άξιον εστί *
ΣΤΑΣΙΣ ΤΡΙΤΗ Ἦχος γ’: Αἱ γενεαὶ πᾶσαι *
Δείγμα: Από Φλέρυ Νταντωνάκη
- Δημοτική Παράδοση). Το παράδοξο να γράφουν λόγιοι ανώνυμα οφείλεται στην κουλτούρα. Θεωρούνταν αρετή η ταπεινότητα (η μη κοσμικότητα). Η αλαζονεία είναι το ένα από τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα κατά τους χριστιανούς. Η προσφορά έργου ανώνυμα από λόγιους δεν ήταν ασυνήθιστη στις πρώτες χριστιανικές κοινότητες και στην λεγόμενη πρώτη (αρχική) περίοδο του Βυζαντίου.
Χαρακτηριστικό δείγμα απόδοσης, (ερμηνείας), ελληνικού παραδοσιακού, (δημοτικού), λαϊκού (= δημοφιλούς) τραγουδιού: Έχε γειά Παναγιά από την Δόμνα Σαμίου
Μοντερνισμός (Modern/Contemporary Μusic)
Περίοδος: 1890 μ.Χ. - σήμερα
Περιγραφή: Σύγχρονη (Νέα) Όπερα, Ιμπρεσιονισμός, Λαϊκή (Δημοφιλής) Μουσική
Πολυφωνικό & Εκκοσμίκευση - Δείγματα Λαϊκών
(= Δημοφιλών) Ύμνων Δυτικών Χριστιανικών Δογμάτων βάσει δημοσκοπήσεων και κατά χρονολογική ιεράρχηση:
ΙΡΛΑΝΔΙΑ Be Thou My Vision (μεταξύ 600 - 1400)
Lyrics adapted by Eleanor Hull (1912)
E.g. Performed by Elenyi Arrangement and Matthias Miller
ΗΝΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ Amazing Grace (1779)
Lyrics by John Newton (1779)
E.g. Performed by LeAnn Rimes
ΣΟΥΗΔΙΑ How Great Thou Art (1885 ή 1886)
Lyrics by Carl Gustav Boberg (1885 ή 1886) - Lyrics in english by Stuart K. Hine
E.g. Performed by Martina McBride
Christian Liturgical Music Γενικά
East:
ΑΙΘΙΟΠΙΚΗ Ethiopian Church Music
ΑΡΜΕΝΙΚΗ Armenian Church Music
Δείγμα: by Nelly Gasparyan
ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ Βυζαντινή Byzantine Chant
Δείγμα: by Fairuz
ΚΟΠΤΙΚΗ Coptic Music
ΡΩΣΙΚΗ ευρείας χρήσης Russian Orthodox Liturgical Music
ΣΥΡΙΑΚΗ Syriac Chant
West
ΔΥΣΗΣ Ρωμαιοκαθολικοί* & Αγγλικανοί Plainsong
*Gregorian chant
ΣΚΟΤΙΑΣ Πρεσβυτεριανοί Gaelic Psalm
Christian Liturgical Music Ειδικά
American (USA ) Gospel, Country Gospel, Bluegrass Gospel, Southern Gospel, Traditional Black Gospel
American (USA ) Sacred Harp Music
Armenian Church Music
Eastern Christianity (Greece , Cyprus et al) Byzantine Chant
Russian Orthodox Liturgical Music
Russian Znamenny Chant
Syriac Chant
Western Christianity (Italy , UK et al) Plainsong, Gregorian chant
Scotia (UK ), Gaelic Psalm
Micronesia - Marshall Islands, Roro Chant
Polynesia - Tahiti (FR), Himene tarava
✽ ✽ ✽
ΑΞΙΟλογα ΔΕΙΓΜΑΤΑ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ:
Man and Bible
Photo by Ben White on Unsplash |
Αναστάσιμοι Ύμνοι, Ψαλμοί
(Αξιόλογα Δείγματα)
ΛΙΒΑΝΟΣ Al Masih Al Hayat by Choir Of Beirut
ΑΓΓΛΙΚΑ Lamentations (Stasis 1) by Joy of All Who Sorrow Orthodox Church Choir
___________________
¹ «Το 1973, στο ντοκιμαντέρ του Βασίλη Μάρου “Μπουζούκι”, ο Μ. Χατζιδάκις επισημαίνει: “Αυτό το οποίο σήμερα υπάρχει ως ρεμπέτικο τραγούδι είναι ένα βιομηχανικό κατασκεύασμα το οποίο έχει μεγάλη πέραση και ιδιαίτερα στην Ευρώπη όπου επιζητούν να ανακαλύπτουν καινούργιους ηχητικούς τρόπους. Σήμερα τα βήματα έχουν κωδικοποιηθεί. Άρα δεν υπάρχει έκπληξη, το δραματικό ενδιαφέρον, το να σου αποκαλύπτεται ο χορευτής την ώρα που χορεύει”. Αρκετά μετά τη μεταπολίτευση σημειώνει: “...Από κει και πέρα, όταν το ρεμπέτικο έγινε τόσο αφόρητα νόμιμο, όσο και το Κομμουνιστικό Κόμμα στις μέρες μας, αποκηρύσσω μετά βδελυγμίας τη σχέση μου μ' αυτό”». Γιώτα Συκκά, εφ. «Η Καθημερινή», 22α Ιουλίου 2012
research & text © 2020 yahooxaxaxouxa.blogspot.com
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Από την 27η Απριλίου 2013 και μετά, δόθηκε, για πρώτη φορά, η δυνατότητα σχολιασμού των αναρτήσεων, σε αυτό, εδώ, το ιστολόγιο.